Inför en grundpension på 15 000 kr efter skatt

Se till att alla pensionärer får en grundpension på 15 000 kronor efter skatt. Och ta bort bostadstillägg och alla bidrag.

Det skulle öka den privata konsumtionen som utgör ca 55 procent av bruttonationalprodukten, vilket skulle lösa en del av finansieringen.

Det var en av de tankar jag hade inför SPF Kongressen 2014 i Jönköping, när jag stod på Arlanda och väntade på flyget.

Det var då det oväntade hände, när plötsligt dåvarande barn- och äldreminister Maria Larsson (KD) kommer fram till mig med utsträckt hand och säger ”Hej Kenneth Strömberg”.

”Hej Maria Larsson”, säger jag och undrar naturligtvis hur hon vet vem jag är eftersom vi aldrig tidigare träffats.

– Jag har förberett mig och läst på och vet vad du heter och att du är ordförande i Norrbotten. Jag läste om dig i tidningen Senioren.

Det visade sig att hon gillade mina åsikter och vi hade en intressant pratstund och hon gjorde ett mycket trevligt intryck.

I intervjun i tidningen Senioren betonade jag att det är en nödvändighet att ha en huvudman för vården i samhället. Inte som nu, där både kommun och landsting är inblandade.

– Det är inte bara tydliga gränser mellan dessa. Det är murar mellan. De kan inte ens nå varandras nätverk. Så lägg ned landstinget, tyckte jag.

Jag frågade Maria Larsson om hon ville ha ett intressant argument inför valet? Med tanke på att KD ligger lite pyrt till, om jag säger så.

– Föreslå att alla pensionärer får en grundpension på 15 000 kronor efter skatt. Och ta bort bostadstillägg och alla bidrag, sade jag.

– Det skulle kosta minst 80 miljarder, sa hon.

– Ta från de 258 miljarder som under åren 1999-2001 plockades från AP-fonden till statskassan, sade jag.

– Det skulle nog inte gå, sa hon. Det var ju något som Göran Persson och sossarna låg bakom.

– Just därför, sa jag. Slå det i huvudet på dem i valdebatten. Då skulle ni bli populära hos landets pensionärer, som utgör 26 procent av den valbara delen av befolkningen.

Utanför Kongressen i Jönköping stod en skäggig kille med lång hästsvans och delade ut en broschyr som presenterade Framstegspartiet. Under rubriken ”Pensioner”, som var deras första punkt, stod det följande:

”Framstegspartiet kommer att kräva en anständig pension för hela Sveriges pensionärer. Pensionen skall höjas till en summa av 15 000 kr efter skatt”

Mina tankar var följaktligen besannade. Ett av de mindre partierna hade gjort verkstad av mina tankar. Nu väntar jag att de övriga ska följa efter.

119 reaktioner till “Inför en grundpension på 15 000 kr efter skatt”

      1. Jag har också tänkt så om barnbidraget, men här finns några tankar som kanske gör att det inte känns lika självklart.

        ”Poängen med det är att man skapar ett samhälle där människor behandlas mer lika. Välfärd blir en rättighet och inte en nådegåva till de som har det svårt.”
        ”Hela samhället blir en gemensam trygghetsmotor. Det är ju inte bara barnbidrag som går lika till alla. Alla har rätt till samma skola. Alla har rätt till samma sjukvård. Alla har rätt till samma grundpension. Men sedan har den här modellen attackerats från höger och nyliberala ekonomer […]”
        http://www.etc.se/ekonomi/varfor-far-aven-valbargade-familjer-barnbidrag

        ”Framförallt pläderar Maria Ludvigsson för att barnbidrag inte längre ska vara generella. Hon applåderar det faktum att Danmark vill ta bort barnbidragen för de högst avlönade.

        Min slutsats är den omvända. Här tar Danmark ytterligare ett olyckligt steg bort från en generell välfärdsmodell. Istället går man mot en selektiv välfärdspolitik som långsiktigt undergräver viljan att bidra till det gemensamma.”
        https://lenasommestad.wordpress.com/2012/05/30/sverige-bor-varna-om-de-generella-barnbidragen/

        Jag ser att det finns poänger. Om de högst betalda inte får ett skit av välfärden, kommer de att visa ännu mindre vilja att betala skatt. Det är ju det som redan skett i och med att det finns alternativ för dem redan nu att gå utanför systemet och betala själva. Redan nu ser vi att de som har råd själva, inte vill vara med i någon generell välfärd, och att de anser att ”vill man inte jobba [sjuk t.ex.] så ska det märkas i plånboken”.

        Att det har kunnat gå så långt med detta, är att man lyckades få en stor medelklass som egentligen inte har råd att vara utan välfärden, att ändå välja bort den, till förmån för jobbskatteavdrag eller ”låta bygga och städa billigt – jag är ju ändå inte sjuk eller pensionär”. Det funkar så länge de är friska och inte pensionärer. De flesta av dessa som ändå blivit sjuka, har bytt block när de upptäckt hur illa det är, och det är troligen många av dessa upptäckter som lett till att sossarna vann senast.

        Jag har även läst bättre info om varför de generella bidragen och generell välfärd är bättre än att bara ge till behövande. Men nu hittar jag inte dit igen. Det gjorde mig ganska övertygad om att det är bra med generell välfärd.

        Att ta bort barnbidrag för de rika, är liksom motsatsen till att höja grundpensionen för alla. Man vill åt två håll. Annars kunde man ju tycka att grundpensionen inte skulle finnas för rika, och att de kunde ordna egen pension och så kunde fattiga få mer från systemet. Då hade man säkerligen slagit in en spik i kistan och de rika skulle helt välja bort skatter till slut.

        1. Det vore det absolut minsta för pensionärerna ! Många får inte något bidrag vare sig för hyra eller försörjning ! Dom lever på svältgränsen och det är en skam för vårt land som byggt upp en trygg ålderdom och sedan stjäl staten det med sina mygelgåvor till bankerna ! Ta tag i det omgående så får det parti som gör det i alla fall min röst !

          1. Helt rätt, Nils Berg! Starta ett parti med denna inriktning och vi får ett parti med 26% och som kommer att slå de övriga partierna med häpnad och vinst!!

          2. Du har så rätt! Men varför i helsike har under alla dessa år inte protesterat någon? Varför är det tillåtet att låna 280 milliarder och inte lämna tillbaka?? Kan du eller jag låna någonstans utan att återbetala? Kan det bara politikerna få göra det? De är frånvända från verkligheten och har ingen moral eller samvete? Alla de som sitter som politiker borde göra en prao månad och leva på 7500kr i månad som fattigpensionär. Kanske då skulle de fatta?

        2. Många högavlönade och mycket rika försöker redan nu komma undan skatt trots att de tar del av den gemensamma välfärden du beskriver. Jag är för högre pensioner så människor kan klara sig hyfsat även som pensionärer. Vi behöver ett helt nytt pensionssystem som säkrar kapital.

        3. Att rika inte vill betala skatt är väl ingen hemlighet. De gör ju allt för att undvika detta.
          Dessutom, vi har inte valt att betala skatt. Det är något alla måste göra, om man inte är tillräckligt rik för att köpa in juridiska teknikaliteter för att komma undan.
          Det bästa vore att ta bort alla bidragen och i stället minska skattetrycket för de med lägst inkomst, pension och sjukpenning mm.
          Enligt min enkla mening ska staten endast se till att saker som vård, skola, omsorg mm fungerar.
          Staten ska inte lägga sig i vilka liv vi vill leva, det valet är personligt och helt upp till mig och mitt.
          Det finns ingen som helst anledning att smörja de rika ännu mer, det är kontraproduktivt!

    1. Varför så mycket pengar? Skulle inte 13 000 netto räcka?
      Det skulle kunna gälla alla som inte jobbar. Även sjuka och arbetslösa oavsett ålder. Vi kan fimpa en massa kontrollmyndigheter också. Någon som kan räkna på det?

      1. Lena
        Har arbetat sedan jag var 15 år, gammal har fostrat tre barn, har hjälpt min åldrande mamma, nu är jag 67, har jobbat och ibland slitit, blivit svårt sjuk pga av detta straxt före pensionen, har 13 000 kr efter skatt i månaden, min bil börjar rosta sönder, när min tjänstepension försvinner vid 70 års ålder får jag väl flytta in i en 1:a, tycker du att jag förtjänar det?

    2. Mitt förslag är att skattebefria låga pensioner upp till 15 000kr och tandvård, ögonvård/glasögon ska ingå i sjukförsäkringen med högkostnadskort. Det är det minsta som ska behövas göra för de som har så låga pension, det ska tilläggas att de är just kvinnor!!!!

    3. Det skulle vara bra summan 15.000kr/månad efter skatt.Inte att vi pensionärer ska vara tiggare och be om olika bidrag efter alla år som vi har jobbat för SVERIGE.

  1. En mycket bra idé! Bättre med en högre pension än bidrag! Ett annat bidrag som jag alltid har tyckt ska vara inkomstprövat som är barnbidraget! Det är ju ett bidrag till barnet under uppväxten! Inte ett bidrag som de med bra inkomst kan sätta in och spara tills barnet blir 18 år! Då de har en rejäl summa att ta körkort, köpa bil mm! Det kunde sökas tillsammans med bostadsbidraget!

    1. Jättebra! Detta har jag tyckt i alla år men det verkar som ingen politiker vågar ta i detta. Miljonärer och miljardärer,alla som har barn i dag har rätt till barnbidrag.
      Hur sjukt är inte det. Det spär ju bara på orättvisorna i samhället.

      1. Jag har också tänkt så om barnbidraget, men här finns några tankar som kanske gör att det inte känns lika självklart.

        ”Poängen med det är att man skapar ett samhälle där människor behandlas mer lika. Välfärd blir en rättighet och inte en nådegåva till de som har det svårt.”
        ”Hela samhället blir en gemensam trygghetsmotor. Det är ju inte bara barnbidrag som går lika till alla. Alla har rätt till samma skola. Alla har rätt till samma sjukvård. Alla har rätt till samma grundpension. Men sedan har den här modellen attackerats från höger och nyliberala ekonomer […]”
        http://www.etc.se/ekonomi/varfor-far-aven-valbargade-familjer-barnbidrag

        ”Framförallt pläderar Maria Ludvigsson för att barnbidrag inte längre ska vara generella. Hon applåderar det faktum att Danmark vill ta bort barnbidragen för de högst avlönade.

        Min slutsats är den omvända. Här tar Danmark ytterligare ett olyckligt steg bort från en generell välfärdsmodell. Istället går man mot en selektiv välfärdspolitik som långsiktigt undergräver viljan att bidra till det gemensamma.”
        https://lenasommestad.wordpress.com/2012/05/30/sverige-bor-varna-om-de-generella-barnbidragen/

        Jag ser att det finns poänger. Om de högst betalda inte får ett skit av välfärden, kommer de att visa ännu mindre vilja att betala skatt. Det är ju det som redan skett i och med att det finns alternativ för dem redan nu att gå utanför systemet och betala själva. Redan nu ser vi att de som har råd själva, inte vill vara med i någon generell välfärd, och att de anser att ”vill man inte jobba [sjuk t.ex.] så ska det märkas i plånboken”.

        Att det har kunnat gå så långt med detta, är att man lyckades få en stor medelklass som egentligen inte har råd att vara utan välfärden, att ändå välja bort den, till förmån för jobbskatteavdrag eller ”låta bygga och städa billigt – jag är ju ändå inte sjuk eller pensionär”. Det funkar så länge de är friska och inte pensionärer. De flesta av dessa som ändå blivit sjuka, har bytt block när de upptäckt hur illa det är, och det är troligen många av dessa upptäckter som lett till att sossarna vann senast.

        Jag har även läst bättre info om varför de generella bidragen och generell välfärd är bättre än att bara ge till behövande. Men nu hittar jag inte dit igen. Det gjorde mig ganska övertygad om att det är bra med generell välfärd.

        Att ta bort barnbidrag för de rika, är liksom motsatsen till att höja grundpensionen för alla. Man vill åt två håll. Annars kunde man ju tycka att grundpensionen inte skulle finnas för rika, och att de kunde ordna egen pension och så kunde fattiga få mer från systemet. Då hade man säkerligen slagit in en spik i kistan och de rika skulle helt välja bort skatter till slut.

        1. De rika har ju fått en hel del skattelättnader under åren, t.ex de med miljonvillor har sluppit fastighetsskatten, (i dag har de samma lättnad som även de fattigaste pensionärerna får). Är det rättvist?
          De har fått jobbskatteavdrag minst fyra gånger de senaste 10 åren, som har gett dem flera tusen kronor i månaden som skattelättnad. Fattigpensionären har fått skattelättnad på så där 100 kronor i månaden.
          Dessutom är det väl kännt att de som har alltid är mest giriga och vill ha ännu mera.

    2. Håller med ! Barnbidraget är en orättvis sak som borde inkomstprövas ! Det skall inte gå rakt in på ett konto för barnen utan vara en hjälp till de föräldrar som inte har så hög inkomst ! Det är en lika stor orättvisa som att stjäla våra pensionsfonder till gagn för bankerna !

      1. Jag gillar dina kommentarer, Nils! Tack för dina kloka tankar och inlägg! Jag menar det verkligen och jag är inte ironisk! Ha en skön kväll och jsg ser fram emot att få läsa ytterligare kloka kommentarer från dig! Tack! Med vänlig hälsning, Evs Bratt

    3. Precis inkomstprövat barnbidrag , det skulle spara pengar till statskassan . Att man som höginkomsttagare ska förskansa sig ett bidrag som egentligen inte finns behov av är som att medelinkomsttagare vore berättigad till socialbidrag som man kan spara undan . Helt rätt tänkt Elisabeth

  2. Bra idé. Marknadsför denna idé till alla 2 miljoner röstberättigade pensionärer. Särbehandlingen av pensionärerna gör att dom betalar högre skatt jämfört med löntagarna! Troligen är det bara Sverige som har ett sådant orättvist system i hela Världen.

  3. Bra idé som gör att vi Pensionärer skulle ha ”råd att jobba” ideellt…..framöver oxå.

  4. Mycket bra ide men man måste som motkrav vara skriven i Sverige, annars går inte pengarna tillbaka till stadskassan utan hamnar i andra länder. Det är överhuvudtaget bra att höja minimistandard i sverige för de pengarna används direkt och får fart på ekonomin.

    1. Men det här var ju inför SPF Kongressen 2014 i Jönköping, varför i h-e har inget hänt sedan dess, undrar jag ?

      Å det räcker inte att vara skriven i landet, tycker att man även måste vistas här mer lr mindre sammanhängande låt säga 11 månader på året. Och kontrollerad så att man inte sänder pengar utomlands till ev släktingar i andra länder. Finna alldeles för många upptäckter med slantar tom till döda personer som bara rinner ut ur landet…

      1. Men det är ju så nu också. Inget kommer förändras då det gäller enbart pensioner.

    1. Exakt Magnus.. De som är sjukpensionärer idag får inte mycket(ca 8900 före skatt), jag vet, är en av dom..Fick precis godkänt.
      Efter att ha ”utförsäkrats” 2011 (för att jag 2003 valde tidsbestämt, ville ju bli frisk och trodde ju hårt på att så skulle ske också) så har jag slagits som ett djur för att få hjälp av vården för min dåliga rygg och mot FK och mot socialen för att kunna äta och bo(som ibland bara gett avslag utan att jag ens fattat varför,om alla papper inte var med så är det avslag, vissa gånger så KAN man inte få tag i rätt papper i tid, pga av att man inte får tid på VC inom rätt tid tex)

      Fick det alldeles nyss godkänt av FK..Nollklassad såklart, då dom har tagit bort min SGI på vägen, jag hade jobbat sedan jag var 15 år och jobbade extra… från 18 år heltid…spelade ingen roll, jag sattes på NOLL ändå…
      Senaste ansökan lämnades in september 2015 och jag fick nu rätt, retroaktivt från juni 2015… Socialen(som jag fått gå till, jag och sambon som även han är sjuk) tog ALLT jag fick tillbaka, har sedan ca november informerats om att så skulle ske..
      Socialbidrag HA!
      Social-lån borde det kallas…
      Hade behövt de pengarna till att betala tillbaka till dom som hjälpte mig första året som utförsäkrad hemma på gården, då fick jag bara avslag av socialen…Levde på ca 2100 kr första halvåret(Alfa-kassan) och sedan…. Inget!

      Jag har förlorat i princip allt jag hade(mitt hem och det mesta av det jag ägde),nästan mig själv också.. 🙁
      Det måste ju ha blivit BRA mycket dyrare att göra som dom gjorde… Tänker på alla doktorer, terapeuter osv…

      1. Tyvärr en oseriös högerdebattör som inte är ute efter 15 tusen till pensionärerna utan som endast är ute efter att skylla pensionsuppgörelsen som gjordes under Carl Bildt på Göran Persson.
        Annars är idén inte fel med 15 tusen till våra pensionärer.

      2. Jaa du Camilla!
        Ibland undrar man om inte etablissemanget hoppas att man ska helt gå under å dö så de slipper ta ansvar för de medborgare som är födda i landet. Fattas både mänsklighet å empati på många håll… 😉

        1. Höj pensionerna till minst 15000 kr i månaden,efter skatt!
          Det vore väl det minsta man kunde begära,med tanke på att vi har slitit ut våra ryggar och annat i kroppen.En gång i tiden så åtnjöt de äldre respekt i samhället.Något sådant förekommer inte idag.Snarare tvärtom.
          Man förväntar sig att vi pensionärer ska ha den goda smaken att lägga näsan i vädret så fort som möjligt.Det skulle samhället tjäna mycket pengar på.Det skulle minska utbetalningen av pensioner,hyresbidragen,frikort på både mediciner och sjukvård mm mm.

      3. Camilla Liljeholmshallen i Stockholm kan ev erbjuda gratis kinesiologibehandling mot slutet av aug.

      4. Hej!
        Sjukpensionär sedan många år med mycket och många slagsmål med FK. Efter att ha jobbat sedan 16 år men har en hemsk fibromyalgi och ryggproblem mm. Så är jag nu sjuk på heltid. Har 8,200 efter skatt. Sökte förra året från afakassan efter att fått förslaget från en vän till mig. Så jag har idag lite drygt 1000 kr mer än sjukersättning. Men om jag inte varit sambo skulle jag vara en fattig sjukpensionär. Skulle inte ha råd med mat på bordet eftersom hyrorna är så dyra. Förslag ta kontakt med Afakassan.

      5. Det är så man blir behandlad, för de (terapeufter, läkare, sjukgymnaster etc.) har ju ett arbete att gå till. (Du är ju deras patient Camilla) De som är sjuka ligger redan och om de bara håller sig levande på andras bekostnad (för på något sätt räknar de med att man ska överleva), så har de också ett levebröd. sedan skiter dem fullständigt i om du har egna pengar eller ej. Det är de fattigas verklighet.

      1. Oj så mycket…har 8900 FÖRE skatt….tror inte vi sjukpensionering räknas…utan min make skulle vi bo på gatan…tar en dag i taget-ingen blir ju yngre heller…

  5. Bra idé fast jag skulle vilja lägga till ytterligare en tusenlapp, för då kan vi också kanske få till det där ”lilla extra” som alla talar så mycket om men som så få av oss får uppleva.

    Dessutom… snälla… alla ni som läser den här artikeln och tycker om tanken… DELA den på er facebook, för bara på så sätt kan vi få tag i alla pensionärer!

    BE ALLA ATT både rösta i nästa val och då bara på det parti som kommer att, trovärdigt, ha detta förslag med inför valet, och även lova göra verklighet av den!

    Skriv eller eposta till t ex alla partiledare och bara säg att du bara kommer att rösta på det parti som garanterar att följa detta förslag. Först då kan vi skrämma dom lite till att kanske lova och lyda oss för en gångs skull!? 😉

    1. Stig Olsson inför valet lovar alla partier vad som helst för att få röster! Det är inte många som uppfyller sina löften när de väl blivit valda. Politiklöften är tidsbegränsade till efter valet!

  6. En mycket bra ide.
    Jag har också funderat lite, och tror att det är dags att tänka om på många plan. Man pratar om att landsbygden håller på att avfolkas på ungdomar, då det inte finns några jobb att få. Min tanke är ganska enkel bara viljan finns. Som många politiker säger så måste vi höja pensionsåldern i Sverige. Många storstadsbor kommer ifrån landsbygden som unga till storstaden, och jag tror att många storstadspensionärer gärna skulle flytta ut på landet och tillbringa sina sista år där. Ofta är det dyrt och hetsigt att bo i en stad, och har man lite krämpor så blir gärna ett hus eller lägenhet lite för stort och svårt att ta hand om. Så man säljer, och flyttar till något svindyrt boende i stan. Inget fel i det. Men om många kunde, så tror jag att dom hellre skulle bo på något lugnt ställe ute i landet, bara dom visste att infrastrukturen fungerade, nära till sjukvård, nära till polis som ser till att man känner sig trygg och säker, och att man kunde ta sig till bykärnan kommunalt någon gång om dagen. Och ett internet som fungerar så klart, så man kan ha nära kontakt med anhöriga. Nu tänker inte jag att det ska bli några pensionärscommunites. Utan jag tror på ringeffekter. Pensionärerna kommer skapa jobb, samtidigt som dom kommer kunna jobba själva i den takten dom vill med hjälp av internet. Hantverkare och reparatörer kan jobba halvtid, eller som sagt, i den takt dom vill. Det finns nog att göra på landsbygden, bara det finns folk. Underlaget till en närbutik kommer att finnas”förhoppningsvis”. Arbeten inom närvården ökar”inte alla vill flytta till stan”. Transportsektorn kommer att öka på landsbygden. Kundunderlaget till en/ett restaurang/cafe kanske finns som gör att byn lever upp lite. Kommunen får in mer skatteintäkter om det blir mer folk, och pensionärerna lever längre och bara blir friskare och friskare. Det är också billigare att bo på landet än i en storstad, och det gör att det blir mer pengar i fickan att spendera ute i bygden, som gör att fler unga kan stanna om dom vill. Samtidigt så frigörs en hel del lägenheter i storstäderna, som ungdomar och barnfamiljer som jobbar i staden kan ta del av. A och O är en fungerande när/sjukvård och en närvarande polis. För utan trygghet så skulle det aldrig fungera. Möjligheterna är många bara viljan finns. Men som det ser ut idag, så inte en chans att det skulle fungera. Man får drömma!

    1. Den bästa idé jag läst på länge! Verkar som våra politiker bara Jan tänka kreativt inom vissa gränser! Försök få fram detta till rätt parti…. vilket det nu är?

  7. Bra idè och helt rätt tänk! Detta skulle gälla alla pensionärer (även
    sjukpensionärer) och inte bara ålderspensionärer.

  8. Så borde det vara, sanningen är att sossarna införde ett nytt pensionssystem 1994, vad ingen visste då var att de hade räknat ut att ingen skulle kunna leva på sin pension , utan att de flesta måste arbeta till de fyller 70 år. Och med liter tur så hinner några dö, då sparar man in deras pension . Allting var avsiktligt och uträknat i minsta detalj. De borde anmälas till EU domstolen.

    1. Nu var de väl kanske inte så att sossarna genomförde det nya pensionssystemet utan det var en fempartiuppgörelse utan V och Ny demokrati.
      Utredningen om nytt pensionssystem initierades av den då sittande borgerliga regeringen.
      Det kanske vore bra att läsa på lite!
      Borgerligheten har nyligen haft åtta år i regeringsställning utan att göra något åt eländet så det kanske vore de i så fall som skulle anmälas till Eu, i synnerhet efter deras politik att verkligen gynna de rika med t.ex. skattelättnader och låta de sämst ställda bekosta detta.

      1. Just DET har de andra partierna råkat glömma, att de var med om överenskommelsen och att de haft möjlighet att ändra om de ville

    2. Det infördes av samtliga partier utom V som inte gillade förslaget! Så skyll inte på sossarna. Googla så får du se.

  9. Vore trevligt med en löneförhöjning när jag går i pension. Arbetar heltid i det offentliga med 11500:-/mån efter skatt för ett arbete som kräver högskoleutbildning.

    1. Vad arbetar du med då Simon? Det skulle innebära en bruttolön på ca knappt 15000 kr. Låter inte troligt. Mig veterligen finns inget jobb med så lite lön. Inte ens sommarjobb för ungdomar i affär har så liten inkomst.

      1. Knappt 15? Jag har 36% skatt, så tänker att Simon tjänar närmare 20000, vilket är mer rimligt.

        Jag tänker också på vad jag skulle göra med alla pengar om detta förslag skulle gå igenom? Jag har varit föräldraledig till och från under de senaste åren och därmed haft mycket mycket mindre än 15000 att leva på och då har jag 3 barn att försörja. Räknar med billigare boendekostnader och matkostnader när jag är pensionär.

    2. Om du får den lönen efter skatt, för en tjänst som kräver högskoleutbildning, undrar jag var du arbetar och med vad? Låter inte troligt!

      1. Verkar som om du Anette inte har en susning om att det faktiskt finns många med högskoleutbildning som verkligen har en låg inkomst. Jag kan ge dig ett exempel. Och vill du se fler så föreslår jag att du gör en egen sökning… du borde klara det eftersom det verkar som om du är högskoleutbildad med en hög lön.

        För att bli museitjänsteman bör man läsa till en magisterexamen, ca 4 år. Huvudämnen kan vara till exempel arkeologi, konstvetenskap, etnologi, historia, idéhistoria, etnografi, kulturantropologi eller kulturgeografi.

        Lägsta månadslön:19 400 kr
        (10% av de anställda har lika mycket eller mindre)

        Högsta månadslön:25 800 kr
        (90% av de anställda har lika mycket eller mindre)

        Median månadslön:23 000 kr
        (hälften av de anställda har lika mycket eller mindre)

        Medel månadslön offentlig sektor: 22 900 kr

  10. Kenneth du är så rätt ute i ditt tänk. Tror nog att största problemet för en politiker är att det blir en massa administratörer över när enkelheten tar över.

  11. Det va det bästa ja hört, Jag får inget bostadsbidrag för jag bor i hus där ena halvan ägs av en annan. Så 6.000 är allt ja får. Har bara grundpension. Så grundpension måste höjas för de som bara har den.

  12. Håller helt med och lovar att det parti som lovar att genomföra detta får min röst vid nästa val!
    ”75 årig fattigpensionär”

  13. Om dessa 15000 kr/mån skulle få fart på ekonomin o dessutom vara självfinansierat borde det höjas till 40000 eller varför inte 50000, jäklar vilken fart det skulle bli på Sverige! O alla skulle bli pensionärer, då skulle vi snacka snurr i ekonomin!!

    1. Du är bara en patetiskt sir ironisk man…unna våra pensionärer o låt se hur det går, de sista 10 åren tycker jag inte har blivit på nåt sätt bättre eller haft klokare beslut, lägg det som förslag i varjefall
      Man kan ju inte annat bli nerröstad av majoriteten idioter i regeringen

  14. Borde även gälla oss sjukpensionärer som betalar mer skatt än pensionärerna.

    vi slutade inte jobba av ålder dom.. många av oss sluta d för att våra kroppar orkade ointe längre jag är född med ett funktionhinder men jobbade 35 år ändå men sen tog det slut jag får ut 7500 kr idag tycker det är ett hån har betalat skatt i 42 år och betala mer i skatt än vad en pensionär med samma inkomst gör och får avstå mediciner och behandlingar.,., ( har tre reumatisk sjukdomar och haft cancer) jag hade en lön på 30.000 NÄR JAG SLUTADE OCH TYCKER JAG MED FÖRTJÄNAR 15.000 I MÅNADEN

  15. Vare sig pensionsuppgörelsen eller beslutet om de 258 miljarderna var enbart ett socialdemokratiskt beslut – och det vet ju Maria Larsson oxå! Pensionsuppgörelsen är beskriven ovan och när det gäller de 258 miljarderna så gäller följande, väl beskrivet av en ledarskribent i Nerikes Allehanda, Lars Ströman:
    ”Så här gick det till: Bakom det nya pensionssystemet, som beslutades på 1990-talet, stod fem partier: Socialdemokraterna, Folkpartiet, Centerpartiet, Moderaterna och Kristdemokraterna.
    Faktum är dessutom att beslutet om det nya pensionssystemet fattades i riksdagen i juni 1994 – då Sveriges statsminister var Carl Bildt (M). Göran Persson var inte ens påtänkt som partiledare för S då.
    En del av det nya systemet och uppgörelsen var att garantipensionen, efterlevandepensionen och förtidspensionen skulle lyftas bort från det gamla ATP-systemet.
    De pengar som betalats in i ATP-systemet för att klara kostnaderna för garantipension, efterlevnadspension och förtidspensionärer flyttades helt sonika från ATP-systemet till statskassan.
    Enligt pensionsgenomförandegruppen handlade det om ungefär 320 miljarder kronor. Men gruppen enades till sist om beloppet 258 miljarder kronor, som fördes över under åren 1999–2001.
    ”Mycket riktigt skedde detta under Göran Persson regeringstid. Men fem av riksdagens sex partier var överens. Att anklaga Göran Persson för detta blir ¬absurt. Och någon stöld handlade det naturligtvis inte om. Det var ett legitimt politiskt beslut”, konstaterar Lars Ströman.
    Dessa 258 miljarder kronor har inte heller bara legat och skräpat i en skattkista på finansdepartementet under alla dessa år.
    De har täckt statens kostnader för trygghet för åldringar, förtidspensionärer och annan välfärdspolitik – exakt som det var tänkt en gång i tiden.”
    Håll er gärna till sanningen framöver!

    1. Bra skrivet! Skönt att se att alltfler börjar se igenom denna amsaga.

      Det är inget annat än ren högerpropaganda för att dölja deras egen inblandning och folk går otroligt nog fortfarande på det efter alla dessa år bara för att det är så *jobbigt* att kolla fakta

  16. Mycket bra ide. Hoppas ni räcknar med de som är sjukpensionärer med i detta förslag.
    För vi har lika illa ställt om inte sämre än ålderspensionärerna.

  17. Så en pensionär skulle i praktiken tjäna 21500 innan skatt? Mer än vad många som arbetar för?

    Och det skulle finansieras med hjälp av myten om att Göran Persson ”stal” 258 miljarder från pensionärerna? Snälla, om man ska skriva ett sånt här inlägg kanske man åtminstone ska ägna 5min för att googla lite fakta?

    http://www.dt.se/opinion/insandare/stal-goran-persson-var-pension

    http://mobil.nsd.se/opinion/myten-om-perssons-stold-9357182.aspx

    http://na.se/asikt/ledarkronika/larsstroman/1.2604674-nej-han-snodde-inte-258-miljarder

  18. Jag är ju inte där än på många år men det förslaget stället jag mig bakom, många egoister dom nu har massvis m bidrag o har över 15000 i månaden kommer kanske inte gilla det men jag har bostadsbidrag o tillägg men kan absolut offra dem för att våra pensionärer ska få en rimlig livskvalitet
    Jag är för.

  19. Ja, det var en perfekt kommentar att ge pensionärerna en grundlön på 15000 efter skatt, det är de värda!

  20. Se till att detta gäller även funktionsnedsatta med sjukersättning tillsvidare.!

    De som aldrig har jobbat har 8 900 kr per månad i sjukersättning före skatt. Med ett skatteavdrag enl skattetabell 33 med 2 073, vilket är 824 kr mer än den som kan arbeta betalar i skatt, så har den funktionsnedsatte 6 827 kr i månaden att leva på. Det motsvarar knappas en levnadsstandard på 64 % av den som inte jobbar än mindre 80 % här utöver får de som har behov av hjälp i hemmet betala olika avgifter för denna. Och avgifter för livsviktiga behandlingar bla C-papp ( andningsmaskin för att kunna sova utan att få långa andningsuppehåll) samt i många län även hjälpmedel täcks inte av högkostnadsskydd. Tittar vi på bostadstillägget så medan medelhyran har gått från 4 178 till 5 444 kr mellan åren 2004 till 2014 Hyrestaket har legat kvar på ca 5 000 kr hela tiden. Det mest allvarliga i detta är att om pensionerna eller sjukersättningen går upp så får inte de som har ersättningen ut någon höjning i plånboken eftersom försäkringskassan automatisk sänker bostadstillägget.

    1. Varför glömmer alla grundavdraget? Passar det inte in ? Problemet är ju att färre ska försörja fler.

  21. Gråter av förhoppningar! Kan detta bli möjligt så kommer jag ut ur mitt fängelse. I dag har jag 8000kr i månaden i pension och blev påtvingad denna redan vid 55 års ålder, eftersom jag då gått arbetslös i några år efter det Vårdhögskolan omorganiserats och jag blivit övertalig. jag hade egentligen bett om hjälp att uppdatera mina kliniska kompetenser i vården, kunskaper som jag teoretiskt var mycket påläst i men som jag inte fann mig vara anställningsbar på tex förlossningsavdelning utan rejäl uppdatering…ca tre månader.

    Men som akademiker nekades jag allt stöd, ansågs som sådan kunna klara en anställning utan uppdatering eftersom jag hade min legitimation kvar.

    Myndigheterna bad en för mig okänd läkare i Göteborg utfärda ett intyg att jag ej var rehabiliteringsduglig pga grav psykisk sjukdom, en läkare som inte visste ett smack om mig, aldrig träffat mig. Jag anser detta är ett stort övergrepp och läkaren skadeståndsskyldig.

    Fyra månader efter daterat intyg, där det stod TT jag var gravt sjuk, mötte jag läkaren för första gången i ett samverkansmöten. Som jag anordnat, där han medgav att det var första gången vi sågs och att han bedömde mig fullt frisk. Han vägrade dock återta sitt intygande. Hans motivation till handlingen var ”det är ju så vi brukar göra …för alla vill ju bli sjukpensionerade i dag”. Vilken fruktansvärd människosyn!!!!!

    Jag var nyligen frånskild, levde ensam med minderårigt barn och hade flyttat 100 mil för att börja ett nytt liv med bra arbete och fin miljö för oss båda, min son och mig. ALLT raserades av denne läkare och vi har levt i armod sedan dess…inget får kosta, inga nöjen, ingen välfärd… Det sociala livet har lämnats pga att det kostar, inte pga fobi, utan tvärtom är jag bestulen på det…Min person har alltid varit känd som social, utåtriktad, pratglad och ”värdinnetypen”. Men som fattigast av fattiga…med 900kr över i månaden efter ordinarie utgifter, så finns inte utrymme för glädje. För säj den glädje som inte kostar åtminstone någon krona… jag upplever mig levande begravd och så här får jag leva livet ut om inte något händer…

  22. Kolla in Ninni’s inlägg och begrunda om det verkligen är så begåvat att försöka sälja in din idé som är bra med LÖGNEN att S själva skulle hittat på att råna pensionfonderna.

  23. Jag får ut 7.0097 varje månad..
    Men hur skulle det vara om jag bodde själv? Nu bor jag med en man och vi delar på utgifterna
    Jag skulle ju aldrig har råd att betala en hyra själv eller hur i dagens Sverige

  24. Det låter som om du skulle gilla partiet Enhet ? Det är också ett litet parti med en vision kring basinkomst och naturresursdelning bland annat. Läs mer på deras hemsida http://www.enhet.se
    För mig finns inget alternativ bland de etablerade partierna utan jag tror att en större förändring behöver komma till. Nytänk, långt ifrån dagens mossiga partipolitik.

  25. Som vanligt så pratas det om ålderspensionärer, men vi då? Vi sjukpensionärer med garantinivån som får netto 6660 efter skatt. Exclusive ev. bostadstillägg (som inte alla får). Och detta pga långvarig sjukdom, utförsäkringar som alliansen sett till, där man hamnar mellan stolarna och skjuter på sjukpensionen och hinner bli ”nollad” och får endast garantipensionen därav….

    Vi har merkostnader pga diverse sjukdomar, mediciner etc som kanske inte alla ålderspensionärer har!

    Om det gäller ALLA pensionärer, så är det en otroligt bra idé. Jag skulle välkomna några tusenlappar extra varje månad och slippa ångesten och oron för morgondagen och överlag må mycket bättre både fysiskt och framförallt psykiskt, än jag gör i fattigdomen.

  26. Min fråga är: Vad representerar Framstegspartiet som står omnämt i inlägget som Kenneth Strömberg har skrivit? Vem känner till något om deras främsta frågor?

  27. Fast det var INTE Göran Persson och Sossarna som låg bakom flytten av dessa 258 miljarder och det borde artikelförfattaren ha kunskap om annars tappar han ju all trovärdighet om han uttrycker sig som han gör i artikeln samt den hycklande kd:saren var parti var MED och röstade igenom beslutet då det begav sig

    Beslutet att lyfta garantipensionen, efterlevandepensionen och förtidspensionen bort från ATP-systemet beslutades i juni 1994, då Sveriges statsminister hette Carl Bildt.

    Göran Persson var inte ens påtänkt som partiledare då borgarna med stöd av Socialdemokraterna drev igenom detta i Riksdagen.

    Vänstern röstade emot.

    Så det är ju liksom helt logiskt att även de pengar som var öronmärkta för de olika pensionerna följde med i flytten från ATP-systemet.

    Pensionsgenomförandegruppen som ansvarade för flytten kom fram till att det rörde sig om ca 320 miljarder men de beslutade sig för att endast föra över 258 miljarder.

    Beslutet verkställdes visserligen under Göran Perssons regeringstid men det är ju helt absurt – rent utav korkat – att beskylla Göran Persson för detta korrekta politiska förfarandet som i realiteten var ett borgerligt initiativ

    ”Det skulle nog inte gå, sa hon. Det var ju något som Göran Persson och sossarna låg bakom.”

    ”– Just därför, sa jag. Slå det i huvudet på dem i valdebatten. Då skulle ni bli populära hos landets pensionärer, som utgör 26 procent av den valbara delen av befolkningen.”

    ??

    Så hon från KD som står och ljuger kan ju börja med att slå det faktum att det var bland annat hennes parti som låg bakom förslaget innan hon börjar beskylla Göran Persson och Sossarna.

    Vänstern är väl i så fall de enda som skall hyllas i detta förfarande om det nu var ett så dåligt beslut. Det överlåter jag dock till andra att bedöma.

  28. Var det några som svek pensionärerna så var det ju Sverigedemokraterna. Fast de svek å andra sidan vallöften för 136 miljarder men det är ju inte så konstigt eftersom deras politiska strategi går ut på att locka till sig väljarstöd från både vänstern och högern för att bli så stora som möjligt och då måste man ljuga

  29. Så du tror att 15000 kr för en ensamstående pensionär i storstadsregionen skulle klara sig på denna summa??allvarligt??Du pratar inget om att sänka skatterna för dem?Det är nämligen så förstår du att pensionärerna betalar mer i skatt än vad du och jag gör som jobbar.
    / Alex läkare/professor i ortopedi.

  30. Varför inte 15 tusen till alla pensionärer. Kan inte förstå varför en pappersvändande höginkomsttagare med kroppen i behåll ska ha högre pension än en utsliten låginkomsttagare. Pensionär som pensionär.

    1. Vilken sann insikt, att alla är lika värda! Att köpkraft ska tillhöra alla, det är viktigt för att affärerna ska rulla på och för att pensionärerna ska få synas som en attraktiv intressenter i samhället.
      Om de femton tusen kronorna gör susen i en uppstartsfas så ser jag fram emot att de därpå höjs i relation till den nationella förtjänst som den ökade konsumtionen ger!
      Sverige har inte råd att missunna pensionärerna detta.

  31. Grundpension på 15000/mån till alla. De som vill ha mer får fixa det genom egen pensionsförsäkring.

  32. Tycker det är en bra idé, men det ska även gälla oss som är sjukpensionärer, dvs vi som ha sjukersättning vi har bara en inkomst på mellan 6000-9000 kr/månaden.

  33. Varför det, än de som behöver ha bostadtillägget då som har särskilt sorts jobb för handikappade det är de som också behöver ha bostadtillägget tillsammans med det övriga man får från försäkringskassan förutom lönen från jobbet, inte kan de komma på att dra in på det. Skillnaden är för de som har haft vanligt arbete då men inte de som har ett jobb inom lss typ som inte klarar av ett vanligt jobb än bara på praktik möjligen men ändå så …. nä det här gillas inte :….@ trots att med 15 000 kronor skulle sitta fint men ändå, hur tänker den där gubben egentligen

  34. Hej Kenneth! Bra idé och staten skulle komma ifrån stora delar av transaktionskostnader för bidrag. Vill bara nämna att sd var ett av partierna som inte ställde sig bakom att pensionsfonderna skulle tömmas när det begav si. SD är också inne på avveckling av landstingen, men emot bildande av storregioner, inte minst av demokratiska skäl!

  35. Varför inte införa att grundpensionen skall vara 75 % av medelinkomsten i den kommun du är bosatt i. I Göteborg är medelinkomsten för 2015 = 250180 kr. Det skulle med 75 % bli 187635 kr / år . Det blir 15636 kr / mån. Med denna metod kommer pensionerna alltid att var i fas med samhällets inkomster i övrigt.

    1. Ja du kan överleva på 13 tusen om du har enbillig bostad eller delsr den med någon. Men du kan inte delta i det sociala och kulturella livet och du kan inte resa och hälsa på nära och kära om de bor långt borta. Om inte dina bsrnhsr kraft och råd stt resa med barnen växer de upp som främlingar eller ytligt bekanta till dej som far eller morförälder. Detta är inte vad jag kallar livskvalitet eller ens ett värdigt liv. Men visst, du kan leva gott på 13 tusen om du är lycklig med att alltid vars hemma och just inte delta i socialt och kulturellt liv. Kanske också avstå från bil eller moped.

  36. Mycket bra idé och varit inne på detta själv…

    Samma golv för alla oavsett vart man bor är rättvist..

  37. Det är mycket bra förslag Kenneth det var mycket bra förslag bort alla bidrag.Den förra detta folkvald stadsminister Göran Persson var en rånade.Jag trodde aldrig på honom,därför slutade jag att rösta på sossar. Persson var inte på våran sida bara på sitt.Att bli rik själv. Det sista sosse stadsminister var Ingvar Karlsson?

  38. När min make fick en stroke fick jag välja mellan att ha honom på ett hem heltid och fortsätta jobba eller ha växelvård och ta pension! Det var inget svårt val! Pension vid 61 års ålder med en grundpension på 8 500 före skatt, och en tjänstepension i 4 år på lika mycket! Får nu i fyra år ut ca 12 500 efter det blir det ca 6 500 kr. Har jobbat i över 40 år. Dock inte heltid hela tiden! Men känner att man inte är värd ett dugg! Nu struntar jag i vilka partier, som var orsaken till att vi fått det sämre. Huvudsaken alla partierna enas om att vi pensionärer och sjukpensionärer måste få mer i plånboken! DETTA är INTE acceptabelt!

  39. Lägga ner landstingen? Snarare bör landstingen/regionerna stärkas. Med ökad pendling är det de som mer och mer motsvarar människors vardag. Kommunerna är för små.

  40. Ett utmärkt förslag,medborgar lön lika för alla pensionärer,inte första gången den har sett dagsljuset,i en eller annan form. 25% av befolkningen är röst berättigade.Jämna ut fördelningen,och öka inte ut fattigdomen ännu mer,i Tyskland har en pensionär 17% Skatt,fri sjukvård,tandläkare,ögonundersökning plus glas,pensionären betalar bara bågarna,fri kur vistelse för ME och folksjukdomar som artrit m.m.Fy skäms politiker! Lyfta pensioner som 35.000 efter skatt!

  41. Hallå!
    Jag och många med mig som jobbar har inte 15000.
    Då är det bättre att gå i pension än att jobba.
    Hur mycket måste vi höja momsen, skatten för arbete och företagare och andra skatter för att få råd med detta förslag.

  42. Ok, då ska ett par som kanske sitter i betalt hus eller billig lägenhet ha minst 15.000:- var även om den ena av dem har hög pension, medan en ensamstående pensionär med hög hyra inte ska ha mera, det blir väldigt orättvist.

    1. Konsekvensen blir så som sagt, orättvist. Gynnar enbart de som är gifta eller lever under äktenskapsliknande förhållanden och dessutom inte arbetat och betalt in pensionsavgifter.

  43. Ett förslag som redan finns från MP.Jag tycker det är en bra ide ,men det hade varit bättre om man kunde återföra jobbskatteavdragets konsekvenser genom en skattehöjning likvärdig med det som dom redan fått.Sedan är det oerhört viktigt att Skattesmitarna gör rätt för sig,men där sitter det en Moderat stoppkloss på Skatteverket, som bla förser smitarna med incide information för att dom skall komma undan.KD,s kopia är inte bättre än originalet.Dessutom kommer dom förmodligen inte kunna rösta på den överhuvudtaget.

  44. Detta har jag sagt i många år,blev pensionär och har nu 6000kr/månaden
    Och varför så lågt ,jo för att jag alltid har tänkt på företaget och de anställda först.
    alltid tagit ut väldigt lite dock ökat lite alt efter som åren gick ,men har haft olika projekt med ya ideer och nystartade företag en äkta entreprenör ,staten har fått in sina skatter,sociala avgifter och så vidare alltså en tillgång för Sverige de företag jag sålt vidare till fördel för nya ideer fungerar fortfarande och dvs nya anställda nya tag nya inkomster till moder svea.
    Jag?? Ja jobbade 24/7 åt ju på fina restauranger (inget roligt längden) körde ju på företagets bekostnad ja osv allt för att företaget skulle kunna utvecklas.

    Av olika helt legala skäl haft några företag som gått konkurs ,men som har fått fina papper dvs allt var i ordning och välskött vad angår bokföringen…har man aktiebolag så gäller ju vissa regler och att starta nya företag med nya ideer är ju alltid en risk,men för en entreprenör en utmaning så fungerar de flesta och mest värdefulla nyskapare och dessa kastar man skit på,både under processen och när dom skall pensioneras helt otroligt utan dessa nyskapare vinnare eller förlorare så är Sverige vinnare och dessa är en stor tillgång i Sverige. Systemmet har inte förstått detta och jag vet inte hur många som skatteverket har tagit död på i sin iver och enfaldiga tro på att dessa små företagare är skatteförbrytare bara för att skatter (som i många fall är helt horribla och förstör många nystartade företagare) inte har kommit in till tiden.

    Jag är väldigt glad över att mina anställda får bra pensioner då de utfört ett bra jobb hos mig men är bedrövad över att staten/samhället) tycker att jag / vi som är en drivkraft och en motor i samhället anses vara dumma som inte skor sig själva först. Bedrövligt.

    Sedan har vi ju alla de som blev förtidspensionärer mot sin vilja och utan möjlighet att evt få möjligheter till annan utbildning osv,detta var Göran Persson (igen) som skrotade bra arbetskraft för att frisera arbetslöshetssiffror folk som han och hans parti tyckte att det var bättre pga de kanske varit sjukskrivna och kanske mist sina jobb enbart pga detta och dessa skulle ju påverka arbetslöshetssiffrorna när de blev arbetsföra….Försäkringskassan tvingade helt enkelt massor att blir förtids pensionärer och med det nya systemet 64% på inkomsten så förstår ju alla vad detta innebär för dessa personer.

    Sedan glöms dom av samhället och förnedras under gången där de försöker få sina rättigheter infriade. Svenska myndigheter är faktiskt mkt värre än vad folk tror,makten och härligheten för dess anställda för våra skattepengar är något helt annat än folk tror hamna inte i deras klor,man kommer aldrig loss förrän de gräver ner dig!!

    Och nu är apparaten moder svea återigen på väg att förnedra 1000tals människor som blivit pensionärer ,folk som kämpat för brödfödan tagit alla jobb som dom kommit åt men som vanligt fanns det ju inte så mkt ,glöm ej heller ensamstående mammor och de som gått hemma och tagit hand om barnen och sannolikt gjort ett bättre jobb än det som staten Sverige medverkat till att skapa ,,,en massa vilsekomna ungdomar som pga att deras föräldrar inte haft den kvalitetstid som de med bättre utbildning och lön har kunnat ,och för vad?? Jo för att klara sig pga ett enormt skattetryck på dem som har det sämst,båda måste jobba för att det skall bli mat på bordet och inte finns det mycket ork att ta hand om barnen som man gjorde förr.

    Allt detta har ingått i en finurlig infrastruktur som speciellt Socialdemokraterna har sysslat med en infrastruktur som gynnar systemet men inte dess invånare med under medelinkomst,varken då eller som pensionär nu.

    Så att ge alla pensionärer minst 15000kr netto i månaden är inte för lite då det genererar pengar tillbaka till samhället och besparingar på de myndigheter som bara fyller i papper till höger och vänster och sannolikt blir säkert 70-80% av alla ansökningar inte godkända och sen snurrar hjulet igen,sen tillkom ju ”återkravsenheterna” en nytt kostsamt hjul skall snurra,fler papper fram o tillbaka ,stressa människor till max.
    Och en sak har jag förstått med detta.
    Dessa gubbar och damer sitter inte där för att klämma åt brottslingar ,det verkar mest som om de skyddar dem som godkänt felaktiga ansökningar,fvs deras kollegor……och hjulet snurrar på round and arround and arround!!!

    Någon som undrar hur vi skall få in skatter till pensionerna längre fram då skattefinansierade anställda skall ha pension?? Kassan urholkas av politiker som bara ser till sig själva och de skall bara hålla hjulen igång tills nästa parti vinner och så om igen…
    För dem är ett val dom förlorar en lättnad dom slipper stå till svars inför folket det är helt otroligt att detta får fortgå.

    Titta gärna vad patron persson gör men titta framförallt på vad han gjort ……

    Tack för ordet

    En annan sak många får inte ens bostadsbidrag för att de räknar in den de bor tillsammans med dvs om man fått x kronor och sambon har jobbat över för att man har det knapert,så kommer myndigheten att kräva tillbaka bostadsbidraget……tala om idioti och ren förnedring människor.

    Socialdemokraterna är vedervärdiga och moderaterna om möjligt ännu värre…….och dessa betalar vi och jobbar häcken av oss och för dem som inte har ideer eller kraft att skapa egna jobb sitter också som svartepetter idag allt pga politiker som skor sig själva på ett högst utstuderat sätt.

    Vad kostat dessa myndigheter vs dessa 80miljarder man talar om? och vinsten i samhället ?

    1. Att Göran P och (S) stal 258 Miljarder är en lögn berättad så många gånger att det har blivit en ”sanning”… Sorgligt att inte folk ”vill” komma ihåg eller ta reda på fakta.

      Det var bara V som röstade emot då det begav sig. Att det dessutom var Carl Bildt’s regering som som är pappa till det nya pensionssystemet är det ingen på högerkanten som vill kännas vid. Göran P verkställde ett blocköverskridande beslut taget redan innan Göran P och (S) hamnade i regeringsställning.

  45. Ja du Lennart! Bra synpunkter!
    men ha gärna en kontakt med dom som fanns där i din ungdom.

  46. Bra. Men varför begränsa beloppet till endast pensionärer.
    Efter att barnbidraget upphör låt alla medborgare få 15000 kr i månaden.
    Finansieras med de flesta av de 51 bidragen och alla avdrag som nu kostar oerhörda pengar.
    Vill man, och det vill alla med en utbildning, få mera att röra sig med så reduceras basinkomsten.

  47. 15000 kr efter skatt. Men inte vågar något parti driva den frågan. Är ni fega POLITIKER?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *